Peppe 540910-221112

 

Igår kväll var Peppes kamp över. 
Jag hade sett att det var nära. Han var blek och kall, och andades kort. Jag låg och höll om honom de sista minuterna. Hörde andningen bli hackig, och till slut tystna. Pulsen som kämpat ebbade ut.
 
Sedan var det bara tomt och tyst. Men han hade fått som han önskat. Han hade fått dö hemma och hade innan hört barnen prat under dagen. När jag förstod att det var nära lade jag mig bredvid och höll jag om honom och pratade stilla med honom tills allt var över. 
 
Jag lånar orden från Kent, eller rättare sagt J. Berg, för idag har jag inga egna. Sorg och lättnad att han slipper lida på en gång. Men så ofattbart. Jag tycker texten passar så bra. Fast han aldrig mer vaknar. 
 
Jag vet att du sover
Känner värmen från din hud
Bara lukten gör mig svag
Men jag vågar inte väcka dig nu
Jag skulle ge dig
Allting du pekar på
Men bara när du inte hör
Vågar jag säga så
Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor
Jag inte ens stå när du inte ser på
Och genomskinlig grå
Blir jag utan dina andetag
Min klocka har stannat
Under dina ögonlock
Fladdrar drömmarna förbi
Inuti är du fjäderlätt och vit
Och utan ett ljud
Mitt hjärta i din hand
Har jag tappat bort mitt språk
Det fastnar i ditt hår
Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå när du inte ser på
Och genomskinlig grå
Blir jag utan dina andetag
Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå när du inte ser på
Och färglös som en tår
Blir jag utan dina andetag
Vad vore jag utan dina andetag?
 
Och till sist en dikt av Pär Lagerqvist, som så väl fångar Peppes egen syn på livet och döden. Min älskade kloka Peppe. Vad jag saknar dig redan. Tack för allt. Jag ska vårda minnena. 
 
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig såsom den minns gräset och skogarna,
det multnande lövet.
Såsom myllan minns och såsom bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig såsom havet.

 
 
13 kommentarer
Caroline

Beklagar sorgen ❤️❤️❤️

Svar: 💕Tack
Stuteri Kry

Linda

Beklagar er förlust ❤️

Svar: 💕Tack
Stuteri Kry

Anna O

Så tomt det måste ha blivit. Så fint att slutet ändå blev så lugnt. Det är en solig morgon här, men det blir regn i eftermiddag. Då ska vi tända ett ljus.

Svar: Tack! Här är det lugnt och väldigt dimmigt. Känns som rätt väder just nu. Kanske kommer solen senare och kan ge en lika fin eftermiddag som igår.
Stuteri Kry

Anonym

Så ledsamt men ändå så vackert avslut. Tänk om alla fick somna in så vackert med sin kära bredvid sig. Vilken trygghet.

Svar: 💕
Stuteri Kry

Anonym

Så ledsamt men ändå så vackert avslut. Tänk om alla fick somna in så vackert med sin kära bredvid sig. Vilken trygghet.

Svar: Det känns fint att vi kunde få det som han önskat.
Stuteri Kry

Anonym

Så ledsamt men ändå så vackert avslut. Tänk om alla fick somna in så vackert med sin kära bredvid sig. Vilken trygghet.

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Mika

Tänker på er ❤️

Svar: Tack 💕
Stuteri Kry

Ulf

Jag vet att det känns svårt just nu, men tänk på att Peppe finns kvar i minnet hos alla som träffade honom. Ta väl vara på de minnena. Jag kommer ihåg att när vår farbror Gunnar dog, så var det någon som på fikat efter begravningen pratade om hur mycket han hade betytt för ungdomarna i Eket och efteråt sa en av våra kusiner till mig att man nästan hade glömt bort hur Gunnar var när vi var barn och bara kom ihåg den åldrande mannen. Tänk därför på de ljusa minnena från innan Peppe blev sjuk och de resor ni gjorde i somras, som du har skrivig om.

Tänk också på allt som ni har skapat tillsammans och som kommer att finnas kvar. Du har själv skrivit på bloggen om hur glad Peppe var för att Ella och Daniel ska ta över gården. Ni har en dotter som ska ta studenten till våren.

En enda sak är säker
och det är livets gång
att allting vänder åter
att allting börjar om
Och fastän våra röster
ska mattas och förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

....

Så segrar inte döden
fast åren har sin gång
Så stannar inte tiden
Den börjar bara om
För sångerna om livet
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga
Ja sångerna om livet
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga.

Svar: Tack! Fint och klokt. ❤️
Stuteri Kry

Ulf

Jag glömde förstås att skriva att den sista delen inte är mina ord, utan Mikael Wiehes.

Svar: Tack 💐
Stuteri Kry

emma

Beklagar sorgen

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Hannas krypin

Jag beklagar sorgen! <3 Det låter som ett väldigt fint och lugnt avslut. Älskar den texten som du delar, tycker den är så fin.

Svar: Tack! 💕Visst är det tur att man kan finna tröst i andras fina texter.
Stuteri Kry

Sia Uddin

💔Beklagar sorgen, Peppe fick ett skönt slut i famnen på sin älskade.

Svar: Tack 💕
Stuteri Kry

Anonym

❤️!!

Svar: 💕
Stuteri Kry