Svarta skuggor

Att fotografera svarta djur är inte så lätt. Det blir gärna bara en svart silhuett, där ögonen försvinner.
 
Ju starkare kontraster ju svårare. Så jag undrade hur det skulle gå när Ella och Daniel ville att vi skulle fotografera Ludde för någon vecka sedan. En strålande vacker höstdag med sol. Som gjort för foto, men kanske inte av en svart hund.
 
Och särskilt inte att försöka ta bilder i motljus när han flängde omkring... Svårt med både skärpa och kontraster.
 
Tacka vet jag Zizous fina färger. Mycket lättare, och tacksam att fotografera. Han ler nästan hela tiden också. Och blinkar tre gånger så ofta som Ludde upptäckte jag. Eller i vart fall var det den vanligaste orsaken till att jag fick kasta bilder med Zizou.
 
Men den digitala tekniken är underbar. Jag tänker ofta på de gamla tiderna med film och max 36 bilder på en rulle. Som man sedan fick vänta länge på facit. Om de var kass så hade alla förutsättningar ändras och man fick börja om igen.
 
Nu kan man ta en snabb koll. Kasta skräpet utan kostnad och ta om tills man är nöjd. Eller tills alla har tröttnat....
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer