Aspirant på sommarpremiering

 
Ella har fått möjligheten att gå med som aspirant vid sommarpremieringar. Förhoppningen är att de som aspirerar ska kunna utöka sin behörighet och efterhand få döma fler raser. Att komma ut och se mycket häst är en viktig del i att utvecklas.
Hon är godkänd för två raser (fjordhäst och kaspisk häst) och har ju redan varit ute på många utställningar och premieringar. Både som visare och som publik eller sekreterare.
I söndags gick hon med Morgan Johnsson på sommarpremieringen på Vretaskolan. Inte så många hästar som det brukar, men ändå en hel del raser. Irish cob, connemara, russ, fjordhäst och shetlandsponny, och så till slut ett par deltagare i visningsklass fick vi se.
Jag satt på läktaren och tittade. Man blir aldrig färdig med att lära, och jag tycker om att titta på sommarpremiering. I början hade jag sällskap av två andra, men sedan fyllde det på litegrann.
Det var roligt att se arbetet i ringen. Hur Morgan tog sig tid att förklara och berätta. När det blev dags för russ såg engagemanget ut att vara på topp. En ras som han kan utan och innan, så det fanns säkert många tips att dela.
Jag gillar också att han delade med sig av hur galet mycket förarbete och olika regler det är. Man får läsa på, kolla igen och skriva upp, för att göra så rätt man kan.
Vikten av att komma i tid och vara förberedd togs också upp i anvisningarna som kommit innan från Hästavelsförbundet. Bra det! Jag har haft deltagare på exteriörkurser som inte lyckats ta till sig betydelsen av att vara i tid och respektera andra. Det funkar helt enkelt inte då.
Men för de som kommit en bit på vägen är detta en bra väg för att lära mer. Och jag blir både glad och stolt av att se på undervisningen. Kul också att se duktiga unga visare - en del av dem kanske kliver in i ringen om ett tag.
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer