Dubbel nytta

Det var ännu rejält kallt när vattenkokaren i sadelkammaren gick sönder. 
 
Jag har framför allt använt den till att koka vatten att värma bettet i. Jag får lätt vita fingrar i kyla, så att använda händerna till ett kallt bett avstår jag helst. Ett snabbt dopp räcker för rätt temperatur. 
Men när den var trasig fick jag värma för hand. Och blåsa lite. Det var ju inte så kallt, och med yllevantar på före och efter fick det gå an. 
 
När jag drog på stövlarna slog det mig. Jag skulle ju kunna använda stöveltorken till två saker samtidigt!
 
Sagt och gjort. Inför nästa ridtur drog jag som vanligt igång stöveltorken för att ha varma, sköna stövlar till ridningen. Eftersom de bor i sadelkammaren är de rätt kyliga annars. 

Och så hängde jag dit tränset och petade ner bettet i ena stövelskaftet. Sedan borstade jag Aska, och när det var klart hade jag både ljumma stövlar och lagom varmt bett. Toppen! Det funkade och jag slapp använda energi för  värma vatten. Nöden är uppfinningarnas moder - minsann! Snart behövs det väl inte, för nu verkar våren äntligen ta kommandot över vintern, men jag ska minnas detta framåt hösten.
 
 
0 kommentarer