Planera björkdragning

Björkdragning är en småländsk traditionell variant av lysningskaffe. Jag hade inte hört talas om det innan jag flyttade hit, men sedan har jag varit på några sådana tillställningar i bygden här. Det har varit trevligt och ett bra tillfälle att hylla brudparet.
Och nu är det dags för mig att planera för björkdragning här. Ella och Daniel planerar bröllop i vår, och det känns förstås jätteroligt och härligt.
 
 
Efter alla dåliga nyheter under förra året har jag bestämt mig för att njuta extra mycket av alla positiva händelser framöver. Dåliga saker lär hända ändå ibland, men fokus ska vara på det som är roligt och som ger energi. Som bröllopet och senare också Unnis student.
Så nu har jag tagit reda på mer om björkdragning. Det är grannar och vänner som sågar ner en björk i närheten och kommer tågandes med björken. Björken tas hos en granne, så jag tror att mina björkar vid ridbanan inte är hotade. I tanken sitter nog Peppe där och kikar på det hela då med, och drömmer att det är han som är spelmannen som sitter på bjröken och spelar. På det viset ska följet tåga fram till dörren (skulle de vara för klena får vi hämta vår dragare).
 
Brudparet ska verka överraskade (så jag får väl inte säga till dem att jag planerar att ha björkdragningen den första dagen med sommartid i år) när de ropas ut. Och sedan ska deras samarbete testas genom att de får såga en trissa med en gammal handsåg (som sällan är särskilt bra).
När de klarat det brukar de få hjälp att såga fler hjul till barnvagnen och även andra delar så att det går att bygga barnvagn, och kanske fler möbler, av björken.
 
Till sist ska alla bjudas på fika, och det blir väl min uppgift att fixa. Inte minst som de vid det laget ska ha flyttat hit, så det lär bli just här. En del att tänka på, men roligt och av en väldigt rolig anledning.
 
0 kommentarer