Fem dagar

Ganska precis fem dagar varar en bal ensilage i vinter. Sex hästar, varav tre dräktiga ston, mumsar i sig en bal på fem dagar.
Om de hade fått äta fritt så hade det gått fortare. Men ensilaget portionerar jag ut två gånger per dag, morgon och kväll. Hangvar får massor, Hassle betydligt mindre, då den ena inledde vintern för tunn och den andre för tjock. De går båda åt rätt håll (alltså olika).
 
Tidigare år har de fått ensilage tre gånger per dag. Jag har använt grindöppnare som öppnar till lunch, och det har fungerat jättebra. Men det är mer jobb att köra ut fler omgångar (även om man kan göra allt en gång per dag). Med en ganska jämn stoflock utan unghästar så kände jag att jag kunde göra så.
 
Fri tillgång till grovfoder har de ändå, och det är ju det som räknas mest. De kan äta hur mycket halm de vill. Och det vill de...
 
Halmen går åt i nästan precis samma takt. Alltså rullar jag in en ny bal i ligghallen ungefär var femte dag. Det mesta äter de upp. När den är ny så står de "i baren" och rotar efter de godaste bitarna.
 
En del körs väl ut till gödselstacken, men det är en mindre del. Dessutom får hingstarna också halm, av egen bal, som jag portionerar ut efterhand till dem. Så att hästarna äter ungefär en bal halm på fem dagar stämmer nog rätt bra.
0 kommentarer