Hästens behov eller människans?

 
Hästar är tänkande och kloka varelser, med upplevelser och känslor. Det är jag säker på. Och jag är lika säker på att de inte har samma ideal och behov som vi. De är ju hästar, och ska inte förmänskligas. Ändå är det så lätt att tänka att det som är bra för oss är bra för hästen. Men vet du vad din häst behöver och vill ha? Och ser du till att den får det?
Okunskapen är hästens största fiende. Detta konstaterades redan för länge sedan, men gäller nog lika väl idag. Jag tror att de allra flesta verkligen vill sin häst väl, men inte alla lyckas uppfylla hästens behov.
 
Många hästar står i onödigt varma stall, och för säkerhets skull med ett täcke på. Sen får de ännu fler täcken när de ska ut, och det är nog säkrast att ha dem på långt in i maj, även om solen gassar på dagen. Det är ju förresten rätt praktiskt, så slipper man borsta. Lika bra att helklippa också, även unga hästar som bara arbetas lätt. Är detta verkligen för hästens bästa? Och tycker hästen det.
 
Hästen är gjord för, och trivs med, att röra sig under en stor del av dygnet. Och de mår bäst av frisk luft. Det gör inte så mycket att den är kall, så länge hästen får tillräckligt med grovfoder, och har skydd mot väder och vind. Att vi vill gosa vid en varm lägereld och ha en varm jacka är liksom en annan sak...
 
Jag träffade en gång en liten vit ponny som hade lindad svans. Annars blev den ju gul och ful.  Men ponnyn verkade irriterad och mådde inte bra. När jag fick av svanslindan hittade jag ett stort fuktande eksem. Jag har hittat eksem under täcken också. Och vet du som lindar benen på hästen varför du gör det, och om det verkligen är bra? Skyddar det hästen mot något? Eller är det lika stor risk att lindorna ställer till besvär? Helt klart är att det är en skaderisk för både häst och skötare när de ska av på framridningen - för på tävlingsbanan in dressyr är de inte tillåtna.
 
Enligt lagstiftningen ska hästar få sina behov av social kontakt tillgodosedda. Miniminivån är nig ungefär att se och höra andra hästar, och en del tycker att det är gott nog. De kan ju bli sparkade av en annan häst. Jo, men de kan skadas när de är ensamma också, och kanske mår de inte alls bra mentalt. Hästar är flockdjur som vill ha tryggheten i flocken, och de vill kunna klia varandra, och busa lite.
 
Det gäller hingstar också. Alldeles för många hingstar går ensamma. Jag förstår att det inte är lätt att släppa ihop vuxna hingstar hur som helst, men om man låter dem lära sig hästspråket från början så går det ofta bra. Åtminstone om de inte har ston att konkurrera om, och utanför betäckningssäsongen. De blir både nöjdare och lättare att hantera om de får umgås med andra hästar. Så i förlängningen kan det som är bra för hästen också vara bra för människan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6 kommentarer
karin

Jag gillar bilden! De två till höger ser ut som åskådare och rätt impade ut :)

Svar: Tack, jag tror att de både är impade och lite bekymrade!
stuterikry.blogg.se

Jannica Lindmark

Vilken härlig bild!

Svar: Tack! Det är Haldol Kry som stegrar med Ajke Kry, och så tittar Hassle Kry och Hejde Kry på. Alla de tre sistnämnda var ettårshingstar när bilden togs, och nyss hopsläpat med vuxna valacken Haldol. Det tog några timmar innan Ajke fattade att han inte var störst, men sen såg han också impad ut...
stuterikry.blogg.se

Entrevista - Livet som student i England!

Vilken häftig bild!

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

ɑ n n i k ɑ

Söta!

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Maggan

Mycket bra och tänkvärda ord du skriver ...
Om hur vi gör mot våra älskade hästar
gillar bilden med

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Tusen

Så bra skrivet. Visst är bilden fin men jag tycker texten är så oerhört bra att det är synd att ens kommentera den.
Jag har sett och hört så många exempel på hur människor gör hästar mänskliga. Bara för att människan fryser så antas det att hästen fryser, hästen vill in i stallet på kvällen, människan äter tre gånger om dagen alltså borde det räcka för hästar också osv. Hemskt! Låter man hästen få en chans att välja går den ute året runt, utan täcka i stora strövområden tillsammans i stora flockar med fri tillgång på mat, vatten, skugga och stora ytor att leka och ströva på.
kan man försöka efterlikna det i så stor utsträckning som möjligt så tror jag att hästen också tycker det är okej att bli både riden och körd.

Svar: Tack! Om fler har kunskap så tror jag att fler hästar får det bra. Därför är jag glad att många läser.
stuterikry.blogg.se