Hästköpare

Hästköpare är det inte så lätt att vara. Fråga rätt saker, hitta drömhästen till rätt pris och lyckas köpa den. Många krav, många drömmar, och ibland också många löften. 
 
Löften som garanterar gott och livslångt hem gör mig faktiskt lite fundersam som säljare. Vem kan lova att hemmet blir livslångt? Saker kan hända i livet, saker som inte gick att förutse. För mig är det inte heller det viktigaste. Det är förstås ingen som önskar att hästen ska vandra runt i många olika hem, inte finna trygghet och kärlek. Men kanske ser jag hellre att den säljs vidare än att den blir kvar och inte passar, eller bara förvaras. 
 
Givetvis hoppas jag att köparen i ett sådant läge ska kontakta mig, berätta om hur det är, kanske fråga om jag vill köpa tillbaka. Det är inget jag kan kräva, och kanske vill jag inte heller det. Men skönt att få frågan och kunna få kännedom om och kontakt med nästa ägare.
 
Ett gott hem tror jag att alla vill ge sin häst. Vad det innebär kan man definiera olika. Kärlek till hästen är en bra början. Men det behövs också kunskap, och förmåga att veta vad som hästen behöver för att må bra. Kunskap om utfodring, social kontakt och hästhantering. Och mycket mera. Så jag avgör själv om jag tror att en köper lever upp till detta. Det behöver inte stå i köpesannonsen. 
 
Och sedan behövs det också pengar. Det kan låta krasst. Men det kostar att hålla häst. Även om man har eget stall så kostar det. Mer än de flesta vill tänka på. Allra mest kostar det om något händer, om hästen blir sjuk eller skadad. Även med försäkring kan det bli tunga utgifter. Det behöver alltså finnas en buffert. 
 
Jag blir skeptisk när någon söker fjordhäst och vill ha en vuxen och välutbildad häst i sina bästa år till ett pris som motsvarar en unghäst, eller kanske ett föl. Även de dyraste fjordhästarna är jämförelsevis billiga, och då menar jag inte jämfört med andra raser, utan jämfört med vad det kostar att ha häst. Jag kan inte låta bli att undra om denna köpare har råd och möjlighet att ge hästen vad den behöver, även den dag som något oväntat händer. 
 
Så jag säljer aldrig en häst på avbetalning. Dels för att jag inte är bank och inte vill ha det tråkiga uppdraget att driva in pengar. Dels för att jag tvivlar på att den köparen har satt sig in i vad det innebär och kostar att ha häst. Om det inte finns pengar innan hästen är inköpt så lär det inte finnas mer sedan. 
 
Jag vill att en köpare är intresserad av att ta reda på hur hästen är, och om de kan passa ihop. Jag vill också att en köpare är beredd ta sitt ansvar hela vägen. När livet inte längre är bra för hästen hoppas jag att de ska ha kraft och kärlek nog att låta hästen slippa lida. Också det kostar ofta pengar, så lika bra att vara beredd på det och vara redo, även när man hoppas att det ska dröja länge än. Det står det ju inget om i annonserna, och det behövs förstås inte heller. Sådant kan vi prata om när vi ses. 
 
Det är inte lätt att vara köpare, och det är inte lätt att vara säljare. Men förhoppningsvis är vi båda måna om att hästen ska ha det bra, och att alla ska vara nöjda när affären är klar. 
 
3 kommentarer
Anonym

Hej! Så bra skrivet!
Har ingen häst (än) och har heller inte haft någon. Däremot söker jag efter mina första egna hästar att ha i ett eget stall på min gård. Det är verkligen inte lätt! Tycker det för det första är svårt som "orutinerad" att få klämm på just vad de möjligtvis kan komma att kosta.. känns som att det inte är någon som ärligt vill säga vad de har för "månadskostnad"- och jag är helt förstående i att det kan skilja sig oerhört mellannivå princip alla. Det är också svårt att få svar på frågor just kring avlivning och kanske det klurigaste med att allt är att hitta en häst som säljs till en förstagångsägare om man inte nu vill köpa en "sistahemmet-"jag säljer för att slippa avliva inom snar framtid"- häst.
Mvh L

Svar: Kostnaden kan du säkert få ett bra grepp om ifall du pratar med folk du litar på. Ofta bättre än att slänga ut frågor på Facebook och liknande. Om du är väl förberedd så tror jag säkert det finns många som säljer till en förstagångsköpare. Men i ditt fall verkar du behöva köpa två, om du inte har annan häst på gården. Har du kollat på mina inlägg om just avlivnibg? Finns en liten serie från januari i år. Lycka till i hästletandet!
Helena

Anonym

Mitt problem brukar vara att jag hittar för många bra hästar så jag inte kan ha alla, tråkigt att välja bort

Svar: Ja, det kan ju vara svårt att välja, men varför titta på fler om du redan hittat en som är bra och passar?
Helena

Desirée Jonsson

Tack för ett väldigt bra inlägg! Som uppfödare och säljare håller jag med om varje ord, och jag har exakt samma funderingar kring de som inte är villiga att köpa in en fin och frisk häst till dess rätta värde. Uppenbarligen anser många att jag är för dyr på mina unghästar, men jag lägger mig inte i vad andra sätter för värde på sina basjkirer och jag har aldrig rea. Enbart en liten mängdrabatt ;)

Svar: Tack!
Helena