Guld!

Det kändes som att vinna guld när vi hade fått ett helt lass gyllene gul och fin halm i måndags. Det är alltid en lättnad och detta år ännu tydligare så. Nu har vi grovfoder för vinterns behov, även om vi måste börja fodra tidigare än vanligt. 
 
Och precis som när man vinner guld så krävdes det en del svett. Eller gratis gympass om man så vill ;-) Torra fina balar låg på gPessoan, väderprognosen sa att natten skulle bjuda på regn, och ingen traktor kunde komma förrän efter flera dagar. 
 
Men med världens bästa man, ett långt rep och lite envishet så gick det. Unni hjälpte till en stund, men de flesta balarna rullade Peppe och jag in själva. Uppför körbron och in på skullen. Ja, vid nummer 40 var vi rätt svett, men jag måste nog säga att det gick oväntat smidigt.  Vi har ju gjort det förr, och det gick igen. När regnet smattrade på natten kändes det ännu bättre. Och man sover gott efter att ha rullat upp minst 10 ton!
 
 Förhoppningsvis ska vi nu få in några balar havrehalm från vår egen åker. Det blir ett bra komplement med lite godare halm än vetehalmen. Men den köpta är väldigt fin, och jag är så glad och tacksam att vi fick tag på bra halm. Det får mig att känna mig rik och lugn inför vintern.  Vår havre tröskades igår, och havren är såld, men halmen behåller jag. Det blir inte så många balar, men förhoppningsvis fina de också. Det kom en rejäl åskskur på den igår kväll, men jag hoppas den blir ok ändå. 
 
 
 
1 kommentar
Desiree Jonsson

Vilken lycka!

För andra året i rad får vi inte tag på halm, men förhoppningsvis kommer vi ha nog med hö till alla basjkirerna under förutsättning att kommande årstider blir normala..

Svar: Ja, skönt att bo nära stort halmdistrikt.
Helena