Köldridå?

Har du erfarenhet av att använda köldridå? Ja, jag menar sådana där plastremsor som hänger i öppningen till en ligghall till exempel.

Jag har funderat på att köpa sådana och hänga i ligghallens öppningar. Inte för temperaturens skull, för det tror jag inte just påverkas. Och inte behövs det heller. Hästarna fryser inte.

 Men det händer att det regnar och framför allt att det driver in snö i delar av ligghallen. Det beror på att taket har för litet utsprång framför allt. Men det är ju inte så lätt att ändra på nu (om du vill läsa om vilka saker jag är nöjd och mindre nöjd med i bygget så finns ett inlägg om det: http://stuterikry.blogg.se/2018/february/bygga-ligghall.html).

Så jag funderar som sagt på att sätta upp köldridå för att hålla bädden torrare. Men jag skulle gärna ta del av andras erfarenhet av detta. Finns det risk att hästarna inte lika gärna använder ligghallen? De förlorar ju en del av möjligheten att hålla koll.

Ligghallen har två stora öppningar i fronten och med en vägg på mitten. Öppningarna är tre meter var, och mellanväggen sex meter. Ligghallens djup är fem meter.

Om man sätter upp ridå ska det då vara i båda öppningarna? Och ska det vara hela vägen ner till marken eller bara en del?

Kommentera gärna med dina tankar om detta!

5 kommentarer
Anonym

Med många hästar hade jag hellre byggt ut ligghallen på något vis så att det blir bra.
Kanske bygga vidare med bara tak utanför,dyrt förståss

Svar: Fast ligghallen är väl tilltagen och räcker till hela gänget, så det är inte aktuellt. Jag stör mig på att halmen i öppningen blir våt. Men de kan ligga torrt innanför.
Helena

Anonym

Med många hästar hade jag hellre byggt ut ligghallen på något vis så att det blir bra.
Kanske bygga vidare med bara tak utanför,dyrt förståss

Svar: Lite skillnad i pris... Om det hade behövts hade jag nog hellre byggt en till på annan plats.
Helena

Boel

Detta är precis vad jag just nu också undrar över. Letar också efter köldridå. Vad jag fått för mig så ska remsorna nog vara så tunga (=tjocka) som möjligt för att inte fladdra.
Boel

Svar: Det är nog bra om de inte fladdrar för mycket. Finns nog olika kvalitet och bredd. Frågan är vad det betyder att de tar sikt.
Helena

annki johansson

Detta med takutsprång eller utdraget tak har jag maken att tacka för. Själv var jag nöjd men han ville ha ett rejält utsprång och så blev det när vi renoverade stallet och ny papp och plåt kom på. Ca tre m tror jag att jag har och med dränering en m utanför med singel. Stallet slits inte lika och halvdörrarna till de egna boxarna kan vara öppna vid blåst och regn, det är torrt och fint ändå, och inget snö att skotta heller. Roligt att läsa dina betraktelser, och så är det ju man ser först i efterhand vad som kunnat göras på ett bättre sätt. För mig var bytandet till plastplank runt öppningar ett av de bästa. De är ju trädgnagare och det blev både snyggt och praktiskt. Mina gummimattor som jag investerade i för många år sedan är nog kanske ännu bättre, åtminstone för pållarna. Tror absolut att de har en stor del i att mina hästar är smidiga och mjuka i sina kroppar. Med hälsning från Annki

Svar: Alltid kul att höra om erfarenheter. Men faktiskt inte minsta problem med trägnagande. Tror att det beror på ständigt fri tillgång till halm. Gummimatta kan vara bra, men rejält med strö kanske ännu viktigare. Avundsjuk på bra utsprång...
Helena

Annki Johansson

Ja, det är verkligen toppen med rejält utsprång. Gummimatta var dock inte menad med mindre strö, de har lika som förut, den tjocka gummimattan med nabbar ger tyst stall och behagligare vila hoppas jag. Halm är något man absolut velat ha detta år med höga värden i stråfoder även om man är otroligt tacksam att man tillslut fick tag på, även om det var rejält dyrare en del. God Jul och keep up the good work! önskar Annki

Svar: God jul!
Helena