Tävlingsveterinär på utställning?

Jordbruksverkets föreskrifter om tävling är ute på remiss just nu. Om du vill läsa och svara så finns remissen på deras hemsida, och du måste svara senast 12 mars. Ändringarna handlar främst om dopningsreglerna, där medicinlistan tas bort på grund av svårigheter att hålla den aktuell.
 
När jag läste remissen fastnade jag dock för en helt annan sak, som jag inte lagt märke till förut. Det finns en bilaga som handlar om klassificering av tävlingsformer, och den styr i vilken grad som man behöver ha tävlingsveterinär. Tävlingar som klassas som låg risk behöver inte ha tävlingsveterinär.
 
Om dessa tävlingsformer som är klassade som låg risk hålls som mästerskap på nationell eller internationell nivå så graderas de upp till medelhög risk. Då blir det krav på veterinärbesiktning före start. Detta vet de flesta, och det är denna regel som gör att de lätta klasserna på fjord-SM ändå kräver veterinärbesiktning.
 
Vad som fick mig att hoppa till var att numera finns även utställning med bland tävlingsformer med låg risk. Ja, det känns ju OK, men är det en tävlingsform? Och framför allt vad är då ett mästerskap på nationell nivå i utställning? Finns det? Eller är det så illa att det är alla riksutställningar? Jag har svårt att tro att det har funnits tävlingsveterinär på plats vid olika rasers riksutställningar i fjol...
 
Och jag tror lika lite att det skulle vara till nytta. Då får ju hästen först visas vid hand för veterinären för att sedan göra ungefär samma moment i "tävlingen". Känns som en helt onödig kostnad utan vinst för djurskyddet.
 
Jag hoppas att det är jag som övertolkar. Jag är dock lite orolig för att någon annan också skulle kunna göra det. Så jag hoppas att utställning räknas som låg risk, oavsett nivå på utställningen. Om det ens ska räknas som en tävling med hästar? Det är ju inte prestationen som bedöms.
 
Om du vill se föreskriftsförslaget och eventuellt påverka hur den slutligen utformas så har du alltså chansen nu. Vem som vill får lov att läsa och svara.
 
 

 

0 kommentarer