Vilken färg?

En brun häst har brun päls (täckhår) och svart man och svans, medan en fux också har bruna täckhår, men brun eller ljus man och svans. Visst känner du igen de gamla reglerna, som tjatades in på ridskolan redan?
 
Fast ibland blir det svårt ändå. Är manen svart eller mörkbrun? Hur är det till exempel med denna? Är det en fux eller en brun? Ja, vad tror du, och hur kan man faktiskt veta fast jag inte visar hela hästen? Eller behöver du se mer för att veta? Jag återkommer med mina tankar om detta imorgon, så får du fundera till dess på om frågan var busenkel eller knepig. Och förstås en bild på hela hästen. Kommentera gärna med ditt svar och dina skäl, om du vill. 
 Tack för den fina bilden, Unni!
3 kommentarer
Anonym

Men hallå alla känner väl igen hästen och du har ju skrivit om hans färg innan.

Svar: Tror du alla har koll på allt? Vi får väl se.
Helena

Moa

Mörkfux, inga svarta toppar/kanter på öronen. :)

Svar: :-)
Helena

Felicia

Rent spontant skulle jag säga brun men med tanke på frågeställningen så tittade jag en extra gång på örontipparna och visst ska dessa vara svarta på bruna hästar? :)

Svar: :-)
Helena