Nej, det är inte roligt eller gulligt alls!

 
Igår kväll dök den här annonsen upp i mitt flöde på Instagram. Någon reklammakare försökte vara lustig eller något med en film på en mops. Jag tycker inte att det är varken roligt, gulligt eller bra reklam.
 
Det här är bara sorgligt och okunnigt. Filmen visar en hund som är så vanskapt att den knappt får luft - det är därför den har biljud när den andas. Den hänger inte med sin tunga för att den är illamående, trött eller uttråkad, utan för att den helt enkelt inte kan dra in den. Tungan är för stor, eller egentligen är det väl mer korrekt att säga att nospartiet och munnen är för litet. Den har väldigt trånga näsborrar och kort nos, och den har extremt lite plats i sina luftvägar.
 
Avlad för att tillfredsställa människors önskemål om hur en gullig hund ska se ut. Eller för att vinna utställningar, eller något sådant. Att hunden ska fungera och må bra glömdes bort på vägen.
 
Kanske för att mopsar är så trevliga. Det är de verkligen, väldigt ofta. Glada, härliga hundar med ett temperament som är bättre än hos många andra raser. Och jag förstår absolut att man kan älska sin mops, tycka att det är en fantastisk individ.
 
Men det rättfärdigar inte en avel av osunda hundar. Hundar som verkligen lider av att knappt få luft. Det finns en film som visar hur det ser ut i svalget på en mops - knappt någon passage av luft alls. Du kan se den här: https://www.facebook.com/parkpetsvets/videos/2594525167438530/
Annars är en bra illustration att stoppa ett sugrör i munnen och hålla för näsan på dig. Andas sedan bara genom sugröret, och försök gärna springa en liten tur också. Så tuff är vardagen för en hel del kortnosiga hundar.
 
Det är inte bara mopsar, utan t.ex. också bulldogar (engelska och franska) och bostonterrier som har liknande anatomi och liknande problem. Ofta har de dessutom hudveck som får eksem, som skaver mot ögat och ger andra problem. Och ofta har de problem att föda sina valpar, för huvudena är för grova och bäckenet för trångt.
 
Jag fick nyligen en fråga om jag kunde hjälpa till med en bostonterrier som blivit hundbiten. Den mådde inte bra, och jag förstod att den skulle behöva lugnande. En "vanlig" hund hade jag kanske kunnat hjälpa hemma i köket, men en sådan ras med svårt att andas redan i vaket tillstånd vågade jag inte ta mig an. Den fick fara till djursjukhuset för hjälp.
 
Så det finns många aspekter av detta, men nu är det dags att sätta hundarnas välfärd i centrum. Mänskliga värderingar om utseende får inte gå före hälsa och välfärd hos djuren, inte ens om de är gulliga eller världens trevligaste! Och jag ska nog kolla om jag kan byta till ett annat betalkort, för det här känns inte seriöst. Är deras kvalitetskontroll lika usel på andra plan blir jag orolig.
1 kommentar
Anna O

Det här är sorgligt. Extra sorgligt med sådana problem som är en direkt följd av det man avlat för, och att den aveln fortsätter idag när det finns så stor kunskap om följderna. (Nu håller jag på att ursäkta taxarna delvis för att jag gillar dem. Men jag tänker att när taxen blev tax hade man inte tillgång till alla de medicinska data som visar på problemen med en lång rygg)

Svar: Ja, det är sorgligt. Och kanske allra mest sorgligt att så många inte alls verkar förstå att det är ett problem för djuren. Den långa ryggen kan förvisso orsaka verkliga bekymmer den med, men trots allt en helt annan dimension och många hundar mår bra i ett långt hundliv.
Helena