Kan man avla på ett sto med PPID?

Jag har från flera håll fått frågan om man kan avla på ett sto som har PPID eller Cushings syndrom. Det är ju en sjukdom som har uppmärksammats en hel del de senaste åren. Nu finns det läkemedel registrerat för häst. Det kan höja livskvaliteten och göra risken för fång och andra problem mycket mindre. Det kan också höra att det är möjligt att få ett sådant sto dräktigt. 
 
Som med väldigt många andra läkemedel saknas studier på dräktiga ston. Alltså vet man inte säkert vilka risker som finns för fostret med läkemedlet. Det tycker jag dock inte är det stora problemet i sammanhanget. Jag tänker att det finns två andra saker som är viktigare skäl till att jag är tveksam till att avla på ston som behandlas mot PPID. 
 
Det första skälet är att jag tänker att man ska vara försiktig med att öka upp andelen hästar med olika sjukdomar. Visserligen får många hästar denna sjukdom om de blir tillräckligt gamla, men om ett yngre sto får diagnosen skulle inte jag personligen vilja avla på henne. 
 
Det andra skälet, som gör mig väldigt tveksam även för ett lite äldre sto, är att en biverkan av medicinen är att mjölkproduktionen hämmas. Det betyder att man måste avsluta medicineringen i god tid innan fölning, och sedan måste vänta ytterligare ett antal veckor efter fölning innan den kan återupptas. Då finns det förstås risk att stoet får problem på grund av sin sjukdom. Ett fölsto med fång är inte roligt för någon. 
 
Så sammantaget: om du har funderingar på avel tänk igenom alla aspekter och diskutera gärna med din veterinär. Tänk också på att stoet bör kunna klara ett bete som är tillräckligt bra för både fölet och henne själv när hon ska ge di. Tillsammans avgör ni vad som blir bäst för alla inblandade. 
 
1 kommentar
Jessie

Om stoet inte har fångtendenser, klarar bete bra och inte medicineras? Hur går tankarna då?

Svar: Det beror nog lite på ålder, hennes övriga skäl att vara i avel (styrkor och svagheter) och så ska man väl också väga in ökad risk att hon inte blir dräktig. Livet är inte svartvitt…
Stuteri Kry