Seger till båda!

Igår var det DM i bruksridning i Jönköpings län. Länge sedan vi var med, men jag tänkte att ungdomsklassen, som är ny sedan i fjol, kunde passa Unni. Jag anmälde även mig och Desolett med hopp om att fixa en runda utan u, och därmed få poäng i fjordcupen. Vi vann DM för sju år sedan, men har inte varit med alls på flera år nu. Så vi kände oss lite ringrostiga.
 
Det gick långt över förväntan! Unni vann ungdomsklassen med fina 110 straff och beröm för fin ridning på trevlig ponny med bra rörelser. Till och med den ganska trånga ryggningen klarade de med bara 45 straff. Med det är hon kvalad till nästa års bruks-SM. Grattis! Snyggt jobbat!
 
Och som allra sista start på en lång varm dag  lyckades Desolett och jag knipa segern på DM och en inteckning i vandringspriset. Det har vi faktiskt haft en gång innan, men det är som sagt många år sedan nu. Efter att Monika Hessel, som vunnit flera gånger förut, tidigt lagt sig i ledning, trodde jag inte vi skulle kunna gå om. Särskilt inte när Desolett puttade ner en skrittbom och även en boll i serpentinerna. Några tramp fick även vi i backningen (men minst av alla visade det sig). Så det räckte ändå! Vi slutade på 57 straff, medan tvåan Monika med Ängaholms Motlas hade 76. Och i slutomdömet stod "Välridet vackert ekipage". Känns förstås toppen.
 
Så då är även jag kvalad till bruks-SM 2019. Och poäng i fjordcupen fick vi flera stycken (tre för seger i DM och två för godkänt DM! Faktiskt är det så många poäng att vi går in i ledning på bruksdelen, just nu. Jag har inga förväntningar om att det håller året ut, men kul att få leda en stund. Om vi sedan lyckas få till en godkänd ritt i dressyr kommer vi också med på totallistan. Vi har inte en chans att nå toppen på den, men det vore väl stort att komma så långt som att vara med där!
Bilderna idag visar bara Unnis och min ritt, men det kommer fler på andra deltagare lite längre fram. Vi vill ju visa inte minst alla andra duktiga fjordingar som var med. Och förstås alla andra fina ekipage. Vi hann inte ta bild på alla, men många, och vad jag förstår så har alla godkänt att vi delar bilder från tävlingen. Här kommer nu en massa bilder på Denver och Desolett, och ni kan nog räkna ut att den som inte är på bilden av Unni och mig är den som är bakom kameran ;-)
 
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Cecilia Gladefield

Vad kul! Grattis!

Svar: Tack!
Helena