Chans för stoföl?

Sedan starten för Stuteri Kry 1995 har vi fått 34 föl, 14 stoföl och 20 hingstföl. Om man räknar stofölet som Finja kastade i fjol så är det 15 stoföl och 20 hingstföl.
 
Om man tittar på hela populationen så föds det lite fler hingstföl än stoföl, fast skillnaden är inte så stor. Så för att balansera statistiken borde vi väl kunna nästan räkna med två stoföl i år? Visst borde vi ha hygglig chans?
 
Man kan ju tycka det. Men varje gång är det ändå ungefär 50 % chans för stoföl och 50 % chans för hingstföl. Att det däremot är låg sannolikhet att få 10 hingstföl på rad (det har vi inte heller fått) - det är en annan sak. Men även om det är sant, så när man väl fått nio på rad så är det fortfarande 50 % chans att även det tionde blir en hingst.
 
Man kan ju inte låta bli att tänka på sådana saker när man går och tittar på stonas växande magar. Hoppas, väntar och undrar. Så jag hoppas i på två fina stoföl - det har vi aldrig haft, alltså inte bara två stoföl utan då det har hänt har vi också haft en hingst. Det skulle ju ändå vara rejäl övervikt för hingstar, så det vore väl inte mer än rättvist... Eller får vi fler hingstar bara för att vi brukar få det???
 
Tja, om allt går bra och allt är bra med dem så vet jag ju att jag blir glad oavsett kön. Men jag kan väl få lov att drömma och fundera under tiden. Jag tror att sannolikheten för två stoföl är ungefär 25 %, för ett sto och ett hingstföl 50 % och för två hingstar 25 %. Å andra sidan är det bara ungefär två tredjedelar av de som betäcker sina ston som också får ett levande föl, så får jag två pigga föl så har jag all anledning att vara glad. Det ska jag också vara!
Två hingstföl från det året då vi hade tre härliga hingstföl: Hassle Kry och Ajke Kry (och Hejde Kry saknas på bilden).
2 kommentarer
Linnéa

vad söta hästar!

Svar: Tack!
Helena

Linnea O

Själv har jag fått 7 stoföl och 1 hingstföl, vilket nästan är ett problem när man helst vill behålla stona själv till vuxen ålder. ;) Tycker faktiskt att det var både roligt och ganska skönt att få ett hingstföl också, även om det inneburit en del utmaningar på vägen innan han fick bli valack. Dessutom är jag stolt över att kunna sälja en fantastiskt fin bruksvalack i höst med vetskapen att han kommer bli en toppenrepresentant för rasen. Andra uppfödare har det motsatta problemet och får inga stoföl, så det är lustigt hur det faller sig.

Svar: Ja, slumpen kan slå olika verkligen.
Helena