Flera tusen i startavgift?

Vägen till start i lokal ponnytävling är längre och krokigare än vad många tror. Ibland undrar jag om det inte blivit lite onödigt många hinder på vägen, och om det verkligen är bra att det är så stor skillnad på vad som krävs för en start i pay and jump och en officiell tävling. I varje fall blir det en stor kostnad och ett stort insteg till den allra första riktiga tävlingen. Innan man kanske ens vet om detta är något som passar för ekipaget. Jag förstår att det finns de som stannar vid pay and jump, även om jag kan tycka att det är synd. Men det kanske inte är så konstigt att det ibland är svårt att få tillräckligt med starter till en tävling.

Om man vill prova att tävla ”på riktigt”, och inte vet om man kommer fortsätta med det, så är det mycket man måste lösa innan man har provat.  Först krävs förstås  en ponny och en ryttare, och de ska båda ha tillräcklig utbildning och träning. Självklart ligger den allra största kostnaden i detta att skaffa en ponny med tillräcklig utbildning, eller utbilda den, och att se till att träna och förbereda sig. Men den kostnaden tänker jag att man i stort sett har även om man ”bara” vill rida för nöjes skull eller på pay and jump.

Jag tänker inte heller säga så mycket om kostnaderna för vaccination, för jag hoppas att det ska vara något som de flesta väljer att göra för hästens skull i första hand. Även hästar som inte tävlar kan ha glädje av att vara influensa-vaccinerade. Jag tänker samma sak om chipmärkning, som är ett krav vid mätning. Visst finns det ponnyer som inte är chipmärkta, men i de flesta fall är den saken redan klar, så jag tar inte med den kostnaden i min beräkning.

Om man vill kan man ju räkna även på kostnader för transport (egen eller hyrd) och kläder och utrustning. Jag tänker dock att det i de flesta fall går att börja tävla med det man redan har, så jag har inte tagit med detta heller. Men sedan har vi ett antal steg som tillkommer, och som man måste ha på plats för en lokal tävling och som man antagligen inte har annars, och de är:

Medlemskap i en ridklubb. I vårt fall kostade det 200 kr för en junior. Sedan måste junioren gå grönt kort-kurs (och en förälder också ifall junioren är ung), och för oss gick den kursen på 600 kr.

Ryttaren måste ha licens, och då kan man välja endagslicens, som kostar 165 kr, och som då bara gäller för en dag, eller årslicens junior för 535 kr.

Ponnyn måste ha mätintyg, och ett exempel på nätet gav priset 600 kr till mätmännen och 470 till kliniken, summa 1070, plus att man måste resa till klinik, som för vår del innebär minst 11 mil tilll, vilket lågt räknat och utan att räkna på kostnad för att ta ledigt för att mäta ponnyn, går på 200 kr till.

Ponnyn ska också ha licens, och den kostar 300 kr.

Till sist ska man ju också anmäla sig, och för en hoppklass på lokal nivå kan 120 kr vara rätt vanligt, inklusive 10 kr till tävlingsdatabasen.

Det betyder att den allra första rundan kostar 2655 kr, om man väljer endagslicens, och annars 3025. Om man åker på en tävling till så är det bara endagslicensen och anmälningsavgiften som tillkommer, och då är man plötsligt nere på knappt 1500 per start (med endagslicens).

För vår del så var det så att Denver hade mätintyget klart sedan länge. Så vår investering för första lokala starten var 600 kr för grönt kort, 200 kr för medlemskort, 300 kr för hästlicens, 165 kr för ryttarlicens och 120 kr för anmälningsavgift. Det blev 1385 kr, utan att vi har räknat på resan (bara två mil, så det var ju inte långt), fika och annat.

Sedan rök 165 kr i endagslicens och 120 kr i anmälningsavgift för tävlingen som vi fick stryka honom från, och nu har vi då betalt 180 kr i anmälningsavgift och 165 kr i endagslicens idag, alltså 630 till. Det betyder att vi är uppe i 2015 kr, eller över 1000 kr per runda i lokal lätt E (där det förstås var otur att vi behövde stryka senast, men sådant händer ju med). Som det ser ut nu så blir det ingen mer sådan start innan sommaren, för det finns inga passande klasser på rimliga avstånd. Och vi har valt att bara göra en start per dag - man får göra två och då tillkommer bara en anmälningsavgift till.

Det är frivilligt att tävla, och det är roligt, för det mesta. Var och en av kostnaderna är också lätt att förstå, och kanske är det inte så dyrt när man tänker på vad det kostar att ha häst. Men jag tror ändå att det kan vara värt att fundera på om det gick att göra saker enklare och billigare. Kanske måste mätintygen för dessa tävlingar inte vara lika krångliga att få som när man kommer upp i klasserna? Jag har inte svaren, men jag skulle vilja göra det enklare att komma ut och ha kul med sin ponny! Att tävla motiverar ju till att träna och bli bättre - att utvecklas som ryttare. Bilderna är från den senaste träningen som Unni och Denver var på.

 
 
 
2 kommentarer
Anna O

Det är ju mycket pengar. Men det allra mesta går väl till något viktigt, antingen det är utbildningen som är en garant för att ryttare och föräldrar inte ska vara på tävlingar utan att veta vad hästar och ridning och tävling handlar om, och/eller till den lokala föreningen och den större organisationen som gör det möjligt för ridsporten att vara en så stor och bra sport som den är i Sverige!

Svar: Den lokala klubben och kursen (grönt kort) som de har är ju lätt att förstå, och klart att förbundet också behöver pengar. Men kanske blir det kontraproduktivt att kräva allt i ett steg - risken finns att färre vill prova på att tävla på lokal nivå, och då kanske det blir mindre pengar totalt ändå. Och färre som får chansen att se om de gillar att tävla...
Helena

Efwa

Jag tycker att det är fruktansvärt mycket pengar för första starten och jag som bara håller på med körning känner en viss orättvisa då jag har ca 50 tävlingar om året att välja mellan (då är kör-SM inräknat, vilket ju är få förunnat) medan de som tävlar hoppning och dressyr har samma kostnader för över 500 tävlingar per år att välja mellan.


Svar: Ja, det är en annan orättvisa. Även här kunde en lite lägre kostnad för att kunna börja kanske göra skillnad. Sedan är det ju inte säkert man vill tävla många gånger även om man kan. Om jag inte hade haft en häst med livstidslicens (som inte längre kan lösas), så är det tveksamt om jag valt att anmäla mig. Troligen blir det årets enda dressyrtävling för mig.
Helena