Välja namn

Ibland är det svårt att hitta namn till föl, ibland går det nästan direkt. Att hitta rätt namn till Muskas och Ios dotter tog några dagar och en del funderande.
 
Vi följer ett system, eller i varje fall nästan. Mellan 1995 och 2005 fick alla föl ett namn från läkemedel, och så började det på pappans första bokstav (utan stuterinamn). Dalacin Kry, Ismo Kry, Alvedon Kry, Humira Kry och en massa till.
 
2006 hade vi inget föl, men 2007 kom det tre, och då bytte vi till geografiska namn från Norden. Henja Kry, Djusa Kry, Indor Kry, Finja Kry, Hejde Kry och Hassle Kry, för att nämna några. Här bröt vi regeln om pappans första bokstav nästan direkt, för Finja (född 2008) är e. Perakrossen. Jag hittade inget på P som passade henne. Inte alls. Så då fick det bli att jag tog inspiration från mamma Ljosefin, som också redan hade två avkommor med fin i innan jag köpte henne. Och Fin-ja - det var hon ju!
 
De båda avkommorna efter Chalander fick sedan heta Ala och Ajke. C var för svårt, så jag backade till farfar Alexander Lukas, och tog A. A har jag inte haft så många innan, och förutom Ala och Ajke är det bara Alvedon (som är son till Alexander Lukas) och Aska (som är dotter till Alvedon).
 
Många av namnen hittar man på Gotland. Ala, Hejde, Hellvi, Rone, Hangvar och en del till. De flesta i Sverige, men Grånosa finns i Norge. Jag vill ha namn som passar i det nordiska språket och som är lätta att skriva och säga. Och som passar på individen också.
 
Ina kom nästan direkt. Det kändes rätt och bra till Finjas och Ios dotter. Anknyter bra till både Finja och Ljosefin (mormor) och till Ios mamma Inella.
 
Men för Muskas dotter var det svårare. Jag kände först på Ista, men det stämde liksom inte. Idala, Isunda, Ivla eller Ingmår då? Kanske, eller kanske inte... Jag lyfte blicken från de nordiska namnen och hittade Isella. Det var fint, men jag tvekade ändå. Issa kanske?
Så visste jag plötsligt. Iska skulle hon heta! Passar jättebra till Muskas dotter, Likt Aska, men inte för likt. Jag kom faktiskt på namnet innan jag hittade det i kartboken. Googlade och såg att det finns flera. I Ryssland och Afghanistan. Men det funkar fint här i den småländska hagen med. Så Iska Kry får det bli!
 
 
2 kommentarer
Anonym

Bedårande bilder👌🏻

Anonym

Bedårande bilder👌🏻

Svar: Tack!
Helena