Vårbruk

I förra veckan blev vårbruket klart hos oss. Och sedan har det både regnat och varit varmt, så nu tror vi att det redan är full fart. Jag är glad att jag har snälla grannar med riktiga maskiner, så att jag kan få hjälp att få detta fixat.
 
Det är ingen tvekan om att gräset växer enormt - nästan så det syns från dag till dag. Efter en lite trög start så rivstartade våren, och det är mycket mera gräs än i fjol. Kan vara värt att hålla koll på, särskilt för dem som inte redan fått ut hästarna på betet. Det är viktigt att övergången blir lite lagom. Våra kom ut tidigt, och fick foder till att börja med, men det behövs inte längre.
 
Vallen som ska bli hösilage är gödslad, och den andra åkern som plöjdes upp i höstas efter att gödseln lagts där, är nu harvad och sådd. Till sist vältades den, efter att de största stenarna är bortplockade, och så fick resten tryckas ner i marken. Sten finns det hur mycket som helst här.... Vi har sått havre blandat med en vallfröblandning, som ska kunna funka till både bete och ensilage. I år planerar vi då att tröska och få halm (och havre, som vi inte brukar behålla), och till nästa år ska det växa gräs där. Med klöver i också.
 
Säljaren undrade oroligt hur de skulle hitta en bra blandning till mig med hästar, för klöver ville jag väl inte ha... Det ville jag visst. Det höjer proteinvärdet och är bra i samverkan med de andra arterna, så det har jag gärna en del av.
 
 
 
 
 
1 kommentar
Jossan

Åh, det är så roligt att läsa din blogg. Man lär sig nåt nytt i stort sett varje gång! Sen att jag kanske inte har så stor nytta av det just nu är ju en annan femma... :D

Svar: Tack, vad roligt! Kunskap är ju aldrig tungt att bära.
Helena