Lurar orden oss?

Trots mycket kunskap och forskning om grovfoder, så är det fortfarande många som tror att hästar måste ha kraftfoder i någon form. Fast man vet att de mår bäst av långa ättider, minskar kolikrisk och stress och kan uppnå minst lika bra prestation med bara ett välbalanserat grovfoder. Vissa mineraltillskott kan behövas, men kraftfoder är ofta onödigt.
 
Tradition och reklam för kraftfoder är del av förklaringen. Det görs ju inte samma reklam för grovfoder. Och det är lätt att känna sig som en snäll och bra hästägare om man köper olika varianter av foder i dyra säckar och med tjusig text.
 
Och kanske är det orden som lurar oss, inte bara i form av vackra ord på kraftfodersäcken eller burken med tillskott. Jag tänkte ge dig några exempel på vad jag menar. Kanske kan du komplettera med fler?
 
- Kraftfoder: visst låter det bra - som att det ger kraft och styrka. Att lika bra näringsvärden kan finnas i ett bra grovfoder är ju lätt att glömma. Grovfoder förresten - grov låter ju inte helt bra...
 
- Bita i gräset: jo, det tror jag nog att hästen gärna gjorde året om, även om vi som ryttare kanske helst slipper...
 
- Ha häcken full: har du tänkt på att detta talesätt handlar om foderhäcken. Mycket att göra när häcken är full?
 
- Komma med hö sedan märren är död: ett talesätt från 1700-talet, och det talar väl för sig själv.
 
- Segt hö är ondt at tugga, sade man i början av 1800-talet, enligt svenska akademins ordbok.
 
Men från Danmark kommer denna klokskap, som jag avslutar med, och som jag tänker berättar hur vi håller värmen. En gammal sanning som gäller än:
Kläder gör människor, hö gör hästar.
 
 
 
0 kommentarer