Variera

 
 
 
Att variera träningen för en unghäst är förstås bra. Det ska ju helst vara roligt och inte tjatigt. Samtidigt får man inte gå fortare fram än att det blir tryggt och bra. Helst ska de ju lyckas varje gång. Och så ska det bara vara lagom långa pass.
 
Aska är 3½ år nu. Hon har vuxit en hel del i höst, och jag är noga med att inte jobba långa pass. Någon enstaka gång rider vi ut en tur på drygt 20 minuter, i skritt och lite trav. På banan rider vi mycket kortare tid. Och så varierar vi det med tömkörning och andra övningar som att ledas på nya ställen, över gummimattor och en del annat.
 
Ibland kan man skapa variation med små medel. För någon vecka sedan tänkte jag att det kunde vara bra att checka om styrbarheten är så bra som jag tror. Jag bestämde mig för att sätta ut två koner och lägga ut två bommar på ridbanan.
 
Men jag fixade inte det innan, utan jag borstade och sadlade Aska först och lät henne gå med mig till banan. Innan jag satt upp så fick hon traska med mig medan jag placerade ut konerna. Sedan tog vi bommarna, och jag valde de lätta "tomma" bommarna, så jag kunde ta båda på en gång och leda Aska. De låter mystiskt när man släpar dem...
 
Askas öron stod åt alla håll. Men blicken på mig, och efter en kort tvekan så bestämde hon sig för att det nog ändå var OK. Hon traskade med när jag släpade dem dit jag tänkt.
 
Sedan red jag i max fem minuter. Lite skritt på halvlång tygel och sedan trav i fina åttvolter runt konerna. Långa härliga travsteg i fin balans och takt. Vi travade mellan bommarna också - lätt! Över började vi med att skritta, men sedan gick det bra i trav med.
 
Som jag trodde så var det inga svåra utmaningar för Aska. Men bra att bygga på och variera med lite av varje. När vi plockade undan efter oss så visste hon redan att bommarna låter konstigt och det spelar ingen roll.
1 kommentar
Anna O

Det där är ju en genial idé! Jag tror att man omedvetet själv gör mindre affär av det när det är bommar man släpar för att flytta på dem än om det är skaklar i en inkörningsövning. Men för hästen blir det ett lika bra inlärningstillfälle. Lite som när föl gick med stoet när hon kördes.

Svar: Visst är det bra att passa på. Upplever att hästar också är bra på att se om det finns en mening. Och då accepterar de lättare. Eller om vi bara säger att det finns inget annat än att acceptera det... Så precis som du tänkt så blev det lite träning inför inkörning av ridpasset med.
Helena