Gissa rätt?

Klarade du att gissa gåtan med de båda hingstarna i förrgår? Några förslag kom in, men inte så många.  Och ingen stämde med min gissning. Ja, jag sitter inte med facit, men tror mig ha en bra gissning. Jag visar en sida ur stambok nummer 10 som jämförelse med de båda foton jag fick. Det är inte samma tillfälle. Frågan är om det är samma hästar. 
 
Jag tror att hingstarna är Siljar 157 och Snorre 158. Siljar tycker jag mig känna igen, och det är ingen tvekan om att det är ägaren Henning Olsson som håller i. Jag har sett Siljar vid flera tillfällen. Första gången var när han godkändes för avel i Sverige. Jag tror bilden kan vara från då. Kallblodshingstpremiering i Skåne. Jag tror det var i Kristianstad, men minns inte säkert. 
Siljar var född i Norge 1985 och kom till Sverige som treåring, till Bodil och Henning Olsson i Tåghusa. Han fick beröm för typen, mär han visades som fyraåring, men en hel del anmärkningar om benverket vid godkännandet, då han bedömdes vara både spenslig och tåvid. Han fick dispens att vänta med bruksprov tills han var fem och gjorde det då på Grevagården, enligt den nya modell som Fjordhästföreningen infört med draglagsprov, dressyr (körning för Siljar) samt skrittprov. 
 
 Så Siljar tror jag det är. Lite mer osäker är jag om Snorre. Han godkändes samtidigt som Siljar, och var också han fyra år. De visades alltså 1989. Snorre var född i Bohuslän, men ägdes vid godkännandes av Enok Nilsson i Lönsholma. Fadern Heiden och modern Sonja var båda importerade från Norge. Jag tror att det är Ingvar Johansson vid tygeln - den tidens störste entuasiast och alltid hjälpsam med att visa häst. Snorre fick beröm för sin fina skritt, men nerslag på kort och grov hals. Han gjorde sitt bruksprov på hösten samma år.
5 kommentarer
Efwa

Spännande!
Jag är dålig på detta och måste ju tänka annorlunda än du. Snorres teckning på benen har ändrats från bild ett och två så jag är lite osäker på att det kan vara han. Vad tror du?

Siljar kan ju vara ung som du säger men han verkar så jättestor på jämförsbilden mot den första bilden men annars skulle det kunna vara han.

Svar: Siljars storlek tror jag är en bild som ljuger. Han var bara medelstor. Vad gäller Snorre så tror jag att det kan förklaras av skillnad i årstid. Det som styrker mig är att de fotograferade samma dag, samma plats och har katalognummer efter varandra (se nummer på tränset) och det verkar rimligt att de haft, eftersom båda var fyra år och godkändes samtidigt. Dessutom tänker jag att Snorres exteriör stämmer bra med min minnesbild och även mellan bilderna.
Stuteri Kry

Annerli

Siljar och Henning kan det vara. Snorre är jag inte lika säker på och föraren är väl Arne Nord?

Svar: Ja, jag funderar en del på föraren. Henning var ju lätt och det är ingen tvekan. Den andra syns dåligt. Flera gissade på Ingvar och vissa saker stämmer, men där är jag inte lika säker. Men vem är det annars som visades i samma veva?
Stuteri Kry

Annerli

Ganska säker på att det är Arne Nord som är "lånevisaren" men är det en hingst som blev godkänd? Nu önskar man sig en bunt gamla premieringskataloger.

Svar: Exakt! Jag borde kunna ha, eftersom jag var där. Men hitta den...
Stuteri Kry

Bodl Olsson

Jag fick också leta - efter årtal. Det är våra hingstar båda och när vi visade flera, var alltid Arne Nord behjälplig! Tror inte att han visade fjordhingstsr till någon annan! Hingsten han visar är Mixter och Henning visar Siljar. Det syns ju tydligt att det är samma ställe och hingstarna har visningsnummer efter varandra. Kan vara Kristianstad el Gärds Köpinge! Måste vara innan 98 för Siljar ser ung ut där!

Svar: Tack! 1989 tror jag det är, och Kristianstad eller Gärds stämmer nog. Då är gåtan löst!
Stuteri Kry

Annerli

Skönt då behöver vi inte fundera mer på det och kan sova gott igen. Lite halvrätt hade man ju.......

Svar: Visst hade du det! Gott att ha kommit i mål.
Stuteri Kry