En olycka kommer sällan ensam

 
Jag är inte särskilt skrockfull av mig. Men ändå kunde jag inte låta bli att tänka på det gamla "en olycka kommer sällan ensam" när jag i samma veva som jag upptäckte Askas skadade öga såg att Desolett var blodig på låret. Och nyss hade vi ju dessutom sagt farväl till Dimmalimm.
 
Jag kände mig låg. Och jag blev riktigt orolig när jag upptäckte att det var blod på svansen också, en hel del blod faktiskt, intorkat i hennes tjocka svans, plus en de blodstänk på vänster lår. Hade hon kastat?
 
Desolett verkade må bra annars, men en kastning kan ju passera ganska obemärkt ändå. Jag började fundera på hennes fortsatta möjligheter eftersom hon inte längre klarar att ridas i träning, utan bara går en och annan skogstur i lugn takt. Kunde hon bli dräktig igen? Eller var det något fel? Hon fyller ju ändå 20 om ett halvår.
 
Men så påminde jag mig att nu skenade jag iväg i tankarna. Jag visste ju inte ens att hon kastat. Hon kunde faktiskt ha fått en skada i svansroten som orsakat en blödning. Inte så lätt att se där. När jag rotade runt i allt tagel så visade hon att hon inte gillade det. Hon är ju så otroligt snäll, men hon knep med svansen och gick sin väg.
 
Jag bestämde mig för att det var dags att göra en dräktighetsundersökning, och valde att vänta några dagar - det kan vara lite knepigt att avgöra precis i anslutning till en kastning. Och för att känna mig ännu säkrare tog jag också hem ultraljudet.
 
I söndags kollade vi - det var drygt en vecka efter att vi sett blodet. När jag ändå var igång så fick det bli en check av Finja med. Finja var dräktig och allt såg normalt ut. Eller rättare sagt: jag såg bara en massa fostervätska - fölet låg utanför ultraljudets räckvidd, och jag nöjde mig med det.
 
Och Desolett var också fortsatt dräktig! Där såg jag till och med lite av hennes föl i kanten av bilden och kunde se hur navelsträngen rörde sig i takt med fostret. Puh! Så skönt och så glad jag blev! Nu hoppas jag att det fortsätter att utvecklas normalt. Gammalt skrock ska man inte låta förstöra ens dagar. Och Desolett påminner om att det ju var nyss som hon vann DM i bruksridning, så hon känner sig inte gammal.
 
0 kommentarer