Slut på bete

Det är så tydligt när nattfrosten kommer. Då slutar betet växa. Hästarna har varit nöjda och inte setts till mycket vid ligghallen nästan ända till nu. Men sedan nattfrosten kom så står de vid grinden och kikar på mig.
Visst, de har gått ner på fältet ändå. Men det är tydligt att det är slut på foder. Det är mer att det är härligt att röra på sig och ströva omkring där.
Men i söndags stängde jag grindarna till fältet. Det var dags för gödsling och plöjning av den åkern, så jag valde att stänga en ledig dag när jag kunde traska runt och fixa med det i dagsljus. Det är flera öppningar ner och dessutom några att öppna för traktorn som ska köra ut gödseln och sedan plöja.
Till våren ska vi så nytt, och jag räknar med att den andra åkern ska räcka för det foder som vi behöver. Speciellt som jag tror att det kommer bli en del över av årets skörd. Vi har ungefär tio balar överlagrade sedan i fjol, och nu har vi färre hästar än jag räknat med, så det borde vara lugnt om allt går enligt plan. Känns skönt att ha en buffert.
 
 
0 kommentarer