Två gamla grindstolpar


Jag är så glad för de gamla 
grindstolparna i sten som står vid vägen till mitt nya hus. Den ena fick flytta lite när vägen måste breddas. Ändå påminner de om hur vägen gått där länge. 

Vi har en liknande stenstolpe vid nerfarten till gårdsplanen, rätt nära vägen. Jag har länge undrat var den andra, som hör ihop, är. 
Det vet jag inte ännu, men däremot gjorde vi i en annan trevlig upptäckt nyligen. När de kantskar vägen kom det fram två fina stenstolpar. De låg där i kanten, när gårdens norra gräns. Antagligen har grinden varit placerad över vägen, på den tid då man gick eller körde häst mest. 
Nu passar det inte att ha en grind där, men däremot har vi i många år drömt om stenstolpar till järngrindarna in mot huset och trädgården. Nu finns trästolpar som sjunger på sista versen. 
Ella och Daniel är lika glada som jag över fyndet. De ser fram emot att få dem på plats. Det blir nog jättebra!
 
0 kommentarer