Norrsken på varsin sida om sjön


Ingemar hade aldrig sett norrsken, 
men liksom jag haft drömmen. Jag blev så glad när jag för ett och ett halvt år sedan lyckades få se ett riktigt starkt och fint norrsken hemma. https://stuterikry.blogg.se/2023/march/antligen-norrsken.html
 
Vi spanade tidigt i våras, men fick aldrig se något trots lovande prognos. Det krävs ju tur eller tålamod för att lyckas.
 
Så kom ett pling i min app att chansen skulle vara mycket god inom den närmaste timmen på kvällen för en dryg vecka sedan.
 
Jag skickade ett meddelande till Ingemar, som var hemma i Dvärstorp, och som lovade spana, och gick ut för att kika.
 
Såg inte minsta lilla gröna nyans på himlen, inte ens i telefonen, så jag gick in. Gjorde ett par spaningar till med någon kvart mellan, med lika dåligt resultat.
Men tänkte att en chans till får det innan jag ger mig och gick ut lite efter nio. Då fanns det ett svagt norrsken i nordväst. Jag skickade meddelande till Ingemar att nu!
 
Och medan jag såg det växa till ringde jag ut Ella, som kom och gjorde sällskap när jag såg det växa sig starkare och klarare.
 
Där kom också ett pling i telefonen, med en bild på himlen från Falbygden. Även där ett fint och klart norrsken! Roligt!
 
Man kunde se det både där och på Höglandet med blotta ögat, riktigt fina färger och häftiga stråk över himlen. I telefonen blev det ännu tydligare. 
 
Så kunde vi dela en gemensam uppelevelse från olika plats och ringde och prade med varandra om vad vi såg och den känsla det gav. 
 
På knappt tio minuter var det nästan över. Det bleknade bort och jag gick hem och lade mig. Det är nio minuter mellan första och sista bilden (utom den som togs en timme innan det syntes). Men minnet finns kvar av ännu en fin upplevelse.
 
 
 
 
1 kommentar
[email protected]

Jag skulle också vilja se norrsken så jag vill gärna veta vilken app det är.
Hälsningar Sofie

Svar: Den jag använde heter Aurora. Finns fler och även flera sidor. Lite tid och tålamod krävs med, men appen hjälpte till!
stuterikry.blogg.se