RÄTT att välja

Jag tycker att alla har rätt att välja själva om de ska stödja olika organisationer. Jag vill inte få ett medlemskap i ett politiskt parti och jag vill faktiskt inte heller få ett medlemskap i någon förening alls. I varje fall inte utan att vara tillfrågad och sagt ja eller tydligt ha önskat detta.
 
Nog för att man fått mer än tillräckligt av GDPR på senaste tiden, men på många sätt är det nog bra. Frågan är dock om inte aktivt samtycke borde krävas även för medlemskap i en organisation. Jag tycker inte att det känns varken bra eller rätt när jag läser följande på Facebook:
 
Känner du en djurvän som ska ta studenten? Ge bort ett medlemskap i Djurens Rätt - gåvan som gör skillnad. Medlemskapet gäller för hela 2018 och i medlemskapet ingår ett mjukisdjur att hänga om halsen på den som tar studenten.
 
Det kan ju kännas fint att ge en djurvän en sådan present. Men vet du vad det står för? Vet mottagaren det? Och vill mottagaren verkligen vara medlem i Djurens rätt?
 
Jag skulle bli arg och ledsen om jag fick en sådan present. Jag räknar mig som djurvän, men inte på det sätt som Djurens rätt vill ha det. Jag vill kunna tävla med mina hästar, och jag tror inte att de far illa varken av att ridas, köras eller tävlas så länge man gör det med kunskap och djurvänlighet som grund. Djurens rätt anser att man inte får utnyttja djur för sådana ändamål, fast de har tonat ner informationen om det på sin sida.
 
De är förstås helt emot all slags djurhållning inom lantbruket. Om du inte vill ha betande får och nötkreatur i det svenska landskapet, och om du tror att det vi kan odla grönsaker istället för gräs på de steniga åkrarna häromkring - ja, då kan det vara rätt val att stödja Djurens rätt.
 
För mig är djurrätt och djurvälfärd inte alls samma sak, och det har jag skrivit om flera gånger tidigare om du vill läsa mer. Sök till exempel "En riktigt dålig julklapp" eller "djurrätt". http://stuterikry.blogg.se/2016/december/en-riktigt-dalig-julklapp.html 
http://stuterikry.blogg.se/2018/april/valfard-eller-djurratt.html
 
Men oavsett vad du tycker i dessa frågor så tycker jag att det är en grundläggande mänsklig rätt att själv aktivt välja vad man vill stödja. Så ge inte bort något medlemskap, varken i Djurens rätt eller något annat. Det finns bättre studentpresenter, och kanske är rätten att välja, rätten att få vara så vuxen, en av de viktigaste sakerna vi kan ge de unga (och alla andra)!
 
 
0 kommentarer